Jyderup Realskole har planer om ny skole
Et stort projekt, man med tiden håber vil kunne føre ud i livet
Ved Jyderup Realskole omgås man med store planer om opførelse af en helt ny skole. Planerne er så langt fremme, at arkitekt Ole Hemmetha, Kalundborg, har udarbejdet en model af hele det store skoleprojekt. Denne model har været forevist bestyrelsen og lærerkredsen, oplyser forstander Peter Hehnel, og fra alle sider er planerne godkendt, men, siger forstanderen, intet er besluttet eller vedtaget. Men der er tale om fremtidsplaner som vi arbejder videre med.
- Det er en meget stor opgave og tillige en udfordring at stå for bygningen og indretningen af en ny skole, sagde forstander Hehnel ved forevisningen af modellen. Den nye skole skal jo afløse vor gamle med dens firsindstyveårige bygninger og traditioner på en sådan måde, så det meste af den hyggelige atmosfære flytter med, ligesom der skal være grobund for nye og levedygtige traditioner. Vi må derfor ved planlægningen ikke blot se tilbage, men også fremad, og vi må i fantasien forestille os, hvordan nutidens og ikke mindst fremtidens skoler bør se ud både bygningsmæssigt og indholdsmæssigt.
Arkitekt Ole Hemmeths model for Jyderup Realskole 1975
Den nye skole bør efter min mening have sin rod dybt forankret i det gamle, fordi den lille skole med sit miljø og sin overskuelighed har vist vejen frem til de bedste muligheder for at skabe dygtige og harmoniske børn. Alligevel kræver nutidens undervisningsmaterialer, og de dermed stillede krav til undervisningsmetoder i det hele taget, at skoler skal være af en vis størrelsesorden, for at der kan være økonomisk basis for at kunne give en forsvarlig undervisning. Det er bl.a. disse tanker og overvejelser, der ligger til grund for dette forslag til en ny skole.
Den nye skole
Der forslås at den bygges i form af en landsby bestående af mindst ti huse, der placeres som skitsen og modellen viser. Husene bygges i lidt gammeldags stil, og hvert omgives af en have. Det hele forbindes med et vejanlæg.
Med hensyn til beplantningen lægges der vægt på, at den kommer til at passe ind og dermed bliver en meget vigtig del af helheden. Omtrent midt på arealet anlægges der en mødeplads og et lille gadekær, omkring hvilken der placeres tyve store sten, der skal tjene som sidde-sten, når elevrådet holder udendørs møder. En stor, mere eller mindre steril skolebygning, hvor børnene kun kan komme til at udfolde sig med blyant og papir, kan ikke give dem et hjemlig og kendt miljø, sagde Peter Hehnel. En ny skole - som her skitseret - vil give børnene kreative muligheder, hvor både deres og lærernes fantasi rigtig kan komme til at udfolde sig.
Børnene skal bestemme over indretningen og malingen af "deres" hus. De skal give husene navne og passe haven m.m. Det vil føre med sig, at børnene får "ejendomsfornemmelser", og de vil komme til at betragte det hele som deres eget og behandle det derefter.

Kommer hinanden ved
Der tales så meget om "mobbing", der er en medvirkende årsag til at skabe utrygge og ængstelige børn, sagde Peter Hehnel videre.
Det kan holdes nede på et minimum, da vi her har mulighed for at opdrage eller påvirke børnene til at forstå, at vi alle - med et lidt forslidt udtryk - kommer hinanden ved.
Denne følelse, at vi alle - med et lidt forslidt udtryk - kommer hinanden ved. Denne følelse kan forstærkes derved, at der i hvert hus placeres en "stor" og en "lille" klasse, med krav til den store om, at den skal adoptere den lille. Intimiteten udbygges yderligere ved dette, at der altid er mindst én lærer til stede i hvert hus. Elevrådet - navneforandring til byrådet - skal have meningsfyldte opgaver, så det kan få den rette fornemmelse af, at rådet har betydning. Det kan f.eks. bestemme over et budget, der afsættes til vedligeholdelse af husene, vejene, haverne m.m., ligesom det om muligt bør repræsenteres i skolens bestyrelse, lærerrådet og i det pædagogiske udvalg. Alle elever skal desuden gennem klassemøder og på plenarmøder have mulighed for at udtale sig. alt dette kan ikke andet end give børnene forståelsen af, at her er der en skole, som de virkelig kan betragte som deres.

Kan føle sig hjemme
Søbæksgården"s bygninger - der omkranses af de ti huse - bliver på mange måder samlingssted. Her forefindes faglokalerne, biblioteket, diskoteket og et stort opholdsrum i den tidligere lade. Stuebygningen - der beboes af skolens bestyrerpar - kommer også til at rumme skolens kontor.

- der kunne siges en hel del om denne nye skoles muligheder især i pædagogisk henseende. Men der kan vel ikke være tvivl om, at her på en meget billig måde, faktisk kan realisere enhver skolelærers drøm om at komme til at virke under forhold, der giver læreren mulighed for at opnå noget i retningen af et optimal udbytte af undervisningen. Her skabes der et miljø, hvor alle kan komme til at føle sig hjemme. Et miljø, der vil kalde de mange gode kræfter frem i alle, der lever og virker i det.
Skolen vil tilmed blive et må for mange. Det hele vil både udadtil og indadtil komme til at virke som en rigtig levende skole. En skole, der sætter undervisning, elever og forældre i fokus, sluttede forstander Peter Hehnel.

I projektet er også indregnet et halbyggeri til boldspil, gymnastik m.m., og skolekøkkenet vil også blive placeret i denne bygning. Endelig omfatter projektet et idrætsanlæg. Så det er store fremtidsplaner Jyderup Realskole omgås med1


Kilde:
Kilde 1: Kalundborg Folkeblad 2. maj 1975, side 6; Jyderup Realskole har planer om ny skole
Noter:
Samme tekst fra Frikvarter juni 1975
a) Ole Hammeth staves både med og uden sidste h i arkitklen

Sidst opdateret 14. februar 2015